{ "title": "Ket Vurma", "image": "https://www.psiko.gen.tr/images/ket-vurma(1).jpg", "date": "19.01.2024 18:17:16", "author": "ümit kadak", "article": [ { "article": "Ket Vurma; Öğrenmede zihindeki soyut ve genel tasarımı psikolojisi üzerinde durulan ve zihindeki bilgilerin karıştırılması ket vurma olarak ifade edilmekte. Yeni öğrenenler bir bilgiye benzer şekilde eski bilginin var olan duruma göre zihinde karışarak kişinin yanlış bilgi aktarımı yapmasına neden olmaktadır. Ket vurma kavramı aslında günlük yaşamda karşılaştığımız birçok durumda karşımıza çıkmaktadır. Örnek verecek olursak, yeni bir telefon numarası aldığında bunu soranlara yanlışlıkla eski numaranın verilmesi ya da bir yerde eskiye dair bir şey sorulduğunda şimdi olan aynı şeyi söylenmesi gibi.

Ket vurma bahsi ileriye ket vurma ve geriye ket vurma olarak iki başlık altında incelenmektedir. Bunlar istenen ve hatırlanan bilgiye göre değişkenlik göstermektedir. Ket vurma öğrenilen bir şeyi unutma olmamaktadır. Daha çok zihnimizde bulunan bilgiler arasında anlık farklı bir karışıklık olarak karşımıza çıkmaktadır.

Türleri; İleriye ket vurmayı birçok eğitimci aktarımla birlikte ele almaktadır. Bu nedenle ileriye ket vurmayı da bu kapsam içerisinde incelemek ve araştırmak gereklidir. İleriye ket vurma eski öğrenilmiş olan bilginin yeni öğrenilen bilgi üzerimde baskın oluşu bilgiyi bozması ya da karışmasına neden olmasıdır. Buna örnek olarak, Bir çocuk 23 Nisan için yeni bir şiir ezberliyor, daha sonra öğretmen ezberlediği şiiri okumasını söylediğinde ise önceki yıl ezberlediği şiir aklına gelmesi ve onu okumaya başlaması gibi. Bu durum ileriye ket vurmayı açık etmiş oluyor. Verilen misalde olduğu gibi ileriye ket vurmada yeni bilginin yerini anlık olarak eski bilginin alması olarak vuku buluyor. Fakat bur da yeni bilgi tamamen unutulmuyor. Sadece istenilen zamanda doğru biçimde ortaya çıkmıyor.

Geriye ket vurma ise ileriye ket vurmanın tam tersine bir durumdur. Misal olarak, kişi dil öğrenmek için kurs almakta ve her gün yeni kavramlar, kelimeler öğrenmekte. Kurs öğretmeninin eski bilgilere dair soru sorduğunda kişi yeni öğrendiklerini cevap olarak verip eskiyi o an unutmuşsa bu geriye ket vurma olarak yani geriyi karıştırma olarak meydan gelmektedir.

Ket Vurma ve Olumsuz Aktarım İlişkisi; Ket vurma pedagoglar tarafında aktarım, özellikle de olumsuz aktarımla birbirini yakın kavramlar olarak anlatılmakta. Her ne kadar içerikleri farklı zıt olsa da bir yerde yaşattıkları durum birbirine benzerdir. Ket vurmada var olan öğrenmenin anlık olarak engellenmesi olayı ortaya çıkmaktadır. Olumsuz aktarımda benzer şekilde yeni öğrenmenin eski öğrenmeden olumsuz etkilenmesi ve öğrenmenin gerçekleşmemesi ya da olumsuz yönde gerçekleşmesi keyfiyeti vardır. Ancak ikisi arasındaki belirgin fark şudur. Ket vurma bilgi öğrenildikten sonra zihinde ortaya çıkarken olumsuz aktarım ise bilgi öğrenilirken zihinde o esnada ortaya çıkan bir haldir. Ket vurma bazen geçici hafıza kaybı (Amnezi) olarak da ifade edilmekte. Günlük yaşantıda çok kez karşılaştığımız bu hal ket vurmanın bir sorucu olarak kendini göstermektedir.
" } ] }