Yaygın Gelişimsel Bozukluk, İlerlemiş ve karmaşık bir yeterli gelişememiş beyin olarak tanımlanan bir guruba verilen genel isim olan yaygın gelişimsel bozukluk gurubunda yer alan bozukluklar şunlardır;
Yaygın gelişimsel bozukluk (YGB) ya da yaygın gelişimsel bozukluk ileri seviyelerde ve karmaşık bir beyin gelişim yetersizliği olarak tanımlanabilecek bir grubu içinde barındıran genel bir terimdir. Bu bozukluk türleri değişen derecelerde sosyal ilişkiler, sözlü ve sözsüz iletişim ve tekrar eden davranış zorluklarıyla karakterize edilir. Bu grupta yer alan bozukluklar;
Otizm: Anne ve babanın yaşı, doğum esnasında oksijenin azlığı gibi birtakım sorunlar nedeni ile bebeğin beyninin gelişiminin değişmesi sonucunda oluşmaktadır. Otizmin belirtileri şunlardır;
Çocuğun ilk altı ayında ve sonrasında yüzünde olumlu bir ifadenin olmaması
Çocuğun ilk dokuz ayının sonrasında ses ya da yüz ifadelerine tepki vermemesi
Çocuğun on ikinci ayında bebek dili ile konuşmaması ve jestleri taklit etmemesi
Çocuğun on altı aylıkken henüz hiçbir konuşma belirtisi göstermemesi
Çocuğun iki yaşına geldiğinde hala anlamlı cümle kuramıyor olması
Çocuğun konuşma ya da sosyal becerilerinden birinde yoksunluk olması
Otizmli çocukların çok iyi bir eğitim almaları gerekmektedir. İyi bir eğitim ve özel ilgi sonucunda otizmli çocuklarda olumlu ilerlemeler olabilmektedir.
Asperger Sendromu: Asperger sendromu olan çocuk ya da kişi sosyal ilişkilerde zorlanmakta ve davranışlarını tekrarlamaktadır. Bunun yanı sıra dil ya da bilişsel gelişimlerinde ciddi olabilecek zorluklar olmamakla birlikte ilgilendikleri konulardaki bazı kelimeleri, aynı yaştaki diğer çocuklara kıyasla daha çabuk öğrenebilmektedirler. Asperger sendromu belirtileri şu şekildedir;
Çocuğun robot gibi konuşması ya da kendini tekrarlayan cümleler kurması
Çocukta sözsüz iletişim kurarken zorlanma olması
Çocuğun diğerlerinden daha fazla kendini tartışmak istemesi
Çocuğun duygusal sıkıntıları ya da mecazi olarak söylenen sözleri anlamada zorlanması
Çocuğun karşısındaki kişi ile göz teması kuramaması ya da karşılıklı konuşamaması
Çocuğun genellikle sıra dışı konularda konuşması ya da tek taraflı konuşma yapması
Çocukta garip hareket ya da davranışların görülmesi
Rett Sendromu: Rett sendromu isimli gelişim bozukluğu erkeklerden daha fazla kadınlarda görülmektedir. Bu hastalıkta kız çocukları ilk altı ile on sekizinci aylarına kadar normal ya da normale yakın olurken ilk olarak hızlıca öğrendikleri becerileri unutmaya sonra ise bir duraksama devresine girmeye başlamaktadırlar.
Rett sendromunun günümüzde sebebi tam olarak bilinmemekle beraber, kanıtlar genellikle kalıtsal özellikleri olduğunu göstermektedir. Rett sendromunun belirtileri ise şu şekildedir;
Rett sendromlu çocukların genellikle ince ve açık renkte yüz yapıları vardır. Burunları sivri, el ve ayakları ise küçük olmaktadır.
Ellerini bir iş yapmak için uzun süreli olarak kullanamazlar ve genellikle arka arkaya ellerini birleştirme, yıkar gibi hareket ettirme ve ağzına götürme şeklinde hareket ettirirler. Bunun yanı sıra, sık sık dizlerine vurma ve parmaklarını hareket ettirme gibi tekrar edilen hareketleri uygularlar.
Bu çocukların hareketlerinde bir yavaşlama ve vücudunda, yürümesinde de koordinasyon zayıflığı gözlenmektedir.
Ara ara çocuğun el ve ayaklarında kasılmalar olmakta ve çocukta titremeler baş göstermektedir.
Çocuğun dil gelişimi yavaştır.
Yaşına göre başı normalden daha küçüktür.
Bunların yanı sıra, rett sendromlu kız çocuklarının bazılarında ileri yaşlarda düzenli nefes alamama, nöbet ve kasılmalar, omurganın eğrilmesi, bir şeyi yerken ya da yutarken zorlanma, kabızlık gibi belirtiler görülebilmektedir.
Çocukluğun Dezintigratif Bozukluğu: bu hastalığın bir diğer adı da heller sendromu ya da dezintegratif psikozdur. Ender olarak rastlanan bu hastalıkta çocukların 3 yaşının ardından konuşmasında, sosyal işlevlerinde ve motor becerilerinde gecikmeler görülmektedir. Hastalığın sebebi günümüzde henüz bilinmemektedir. Bu hastalık otizm ile gösterdiği benzerliklere karşın burada çocuk ilk olarak gayet normal gelişme göstermektedir. Hastalığın genel belirtileri 2 yaşından sonra ortaya çıkmaktadır. Bu belirtilerin bazıları tuvaletini tutma, dil becerileri, motor beceriler, sosyal iletişim ve oyun becerileridir.